Kisah Akibat Ragu Dengan Janji Rezeki yang Allah Tetapkan

loading...

AGENDA PESANTREN - Diceritakan tentang pembongkar kubur.

Makna pembongkar kubur adalah orang yang mengorek semula kubur untuk mencuri kain kafan, di ebahagiam zaman karena kefakiran yang melampau, ada bentuk kecurian sebegini sehingga kecurian mayat pun ada.

Dan zaman kita sekarang tidak kurang juga, disana sesiapa yang merantau ke beberapa buah negara. Kelihatan disana ada orang yang menjadikan kubur-kubur ini tempat untuk mendapatkan duit tanpa menjaga kehormatan mayat itu untuk apa-apa pun.

Diceritakan pencuri kafan itu telah bertaubat daripada perbuatannya yang salah ini. Dan dia telah bertaubat di bawah tunjuk ajar salah seorang guru Syech Imam Abu Yazid al-Bistomi r.h.

Sebahagian yang hadir dalam majelis syeikh tadi berkata kepada bekas pencuri kafan tadi:

"Apakah perkara paling ajaib dan pelik sekali yang kau pernah tengok? kau membongkar kubur di malam hari, tidak syak bahwasanya engkau ada lihat perkara-perkara yang ajaib dan pelik. Apakah perkara yang ajaib sekali yang kau pernah lihat?"

Dia berkata:

"Ya, perkara yang paling ajaib aku pernah lihat. Aku telah membongkar lebih dari 1000 kubur dan telah aku dapati lebih daripada 900 kubur, bahawasanya wajah mereka telah dipalingkan dari kiblat."

Perkara ini disisi orang alim adalah pertanda, pertanda yang tidak baik, buruk dan lagi ditakuti. Dipalingkan wajah si mayat dari kiblah ini adalah pertanda buruk.

Maka mereka di majlis berasa takut dengan bilangan yang sebanyak itu. Menusuk ke hati mereka, dan merasa pelik dengan kejadian itu serta memandang ianya adalah permasalah yang besar.

Mereka bertanya kepada imam Abu Yazid:

"Syeikh rasa apakah sebabnya ?"

Beliau menjawab:

"Jika disitu ada sebabnya, tidak lain melainkan keraguan mereka terhadap janji rezeki yang telah Allah tetapkan. Sesungguhnya Allah taala telah berjanji pada kita dengan jaminan rezeki, bahkan Allah telah bersumpah terhadapnya.

Allah taala berfirman:

وَفِي السَّمَاء رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾
 فَوَرَبِّ السَّمَاء وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنطِقُونَ ﴿٢٣﴾

 " dan di langit terdapat (sebab-sebab) rezekimu, dan terdapat pula apa yang dijanjikan kepadamu."
"Maka demi tuhan langit dan bumi, sesungguhnya yang dijanjikan itu adalah benar-benar (akan terjadi) seperti perkataan yang kamu ucapkan." 22,23.51 ( Surat Az-Zariyat Ayat 22-23)

Baca juga: Allah Akan Memberikan Rezeki Dengan atau Tanpa Sebab (Usaha)

(Oleh: Habib Ali Al-Jufri - Jeddah, Arab Saudi)

(Lihat Video)


loading...

0 Response to "Kisah Akibat Ragu Dengan Janji Rezeki yang Allah Tetapkan"

Posting Komentar